Znamy zwycięzcę konkursu na mural dla największego polskiego klastra komputerowego

Projekt Olafa Ciruta wygrał konkurs „Superkomputer z muralem". Już niedługo zwycięską pracę będzie można zobaczyć na budynku głównej serwerowni Centrum Informatycznego Świerk, w którym powstaje największa instalacja obliczeniowa w Polsce.

Znamy zwycięzcę konkursu na mural dla największego polskiego klastra komputerowego

 

08.04.2014

 

Projekt Olafa Ciruta wygrał konkurs „Superkomputer z muralem". Już niedługo zwycięską pracę będzie można zobaczyć na budynku głównej serwerowni Centrum Informatycznego Świerk, w którym powstaje największa instalacja obliczeniowa w Polsce.

Na ogłoszony w październiku ubiegłego roku konkurs nadesłano 28 prac. Autorzy trzech najciekawszych zostali zaproszeni do negocjacji warunków wykonania stworzonych przez siebie malowideł. Po dogłębnej analizie przedstawionych ofert, rozmowach z artystami oraz – w głównej mierze – ocenie estetycznych walorów poszczególnych projektów zdecydowano, że cele konkursu najlepiej zrealizowane zostały w pracy zgłoszonej przez krakowskiego plastyka – Olafa Ciruta.

– Malowidło sprawi, że bryła budynku sama zamieni się w ogromną maszynę obliczeniową. Kolor ciemnoszary podkreśla jej walory użytkowe i jest doskonałym tłem dla jasnych partii obrazu. Centralną częścią pozostaje schematyczny rysunek reaktora Maria (ponad 25 m2), od którego rozchodzą się zasilane symbolicznym strumieniem informatycznym zakończenia kanałów do wyprowadzania wiązek neutronów – wyjaśnia swoją koncepcję autor zwycięskiego projektu. – Moja kompozycja stara się oddać dynamikę pracy klastra obliczeniowego. W nocy, na czarnej bryle Centrum, wyraźnie widoczny będzie błękitny reaktor i rozchodząca się od niego promieniście sieć połączeń, odcinające się od tła dzięki fosforyzującemu pigmentowi. To bezpośrednie nawiązanie do efektownego zjawiska, jakim jest promieniowanie Czerenkowa. W przyrodzie można je obserwować na przykład w błyskach promieni kosmicznych przechodzących przez atmosferę, zaś w urządzeniach technicznych szczególnie inspirująco wygląda ono właśnie w znajdującym się w Świerku reaktorze badawczym Maria – opowiada Olaf Cirut.

Wykonanie malowidła pokrywającego fasadę i dwie ściany boczne głównej serwerowni (łącznie ok. 530 m2 powierzchni) zajmie trzyosobowej grupie artystów niemal czterdzieści dni nieprzerwanej pracy. Rozpoczęcie malowania planowane jest, zależnie od warunków atmosferycznych (przede wszystkim średniej dobowej temperatury powietrza) na drugą połowę kwietnia lub pierwsze dni maja.

– Bardzo się cieszę, że udało nam się wyłonić projekt, który tak udanie łączy w sobie cele ubiegłorocznego konkursu. Mural jest kolejnym przykładem na to, że nauka i technika pobudzają wyobraźnię wizualną artystów i mogą być inspiracją dla sztuk plastycznych. Ale nawet jeśli brać pod uwagę tylko praktyczny aspekt dzieła, to stanowi ono świetne wsparcie promocji i popularyzacji działań Narodowego Centrum Badań Jądrowych w dziedzinie energetyki jądrowej oraz informatyki. Wreszcie, co moim zdaniem najważniejsze, oczekuję wpływu malowidła na ożywienie estetyczne i – rzekłbym – odmłodzenie ducha ośrodka w Świerku – podkreśla prof. dr hab. Wojciech Wiślicki, kierownik projektu CIŚ. – Odsłonięcie murala ma stanowić jeden z głównych elementów planowanego na czerwiec br. uroczystego otwarcia naszego klastra komputerowego – zapowiada.

 

Powstający w Świerku superkomputer jest tworzony z myślą o wsparciu polskiej energetyki i nauki. Będzie to największa tego typu instalacja w Polsce, a planowana wydajność na poziomie 500 TFLOPS uplasuje ją w pierwszej setce najbardziej wydajnych klastrów obliczeniowych na świecie. Wartość całego projektu CIŚ to prawie 98 mln zł. Środki na jego realizację pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 83 mln zł. – oraz z dotacji celowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – 14,5 mln zł.

 

Olaf Cirut (ur. 1974) – malarz, projektant, ilustrator, absolwent  Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 2001-2010 współzałożyciel i dyrektor artystyczny „Czasopisma o kulturze wizualnej -grafia". Od roku 2002 związany ze Stowarzyszeniem Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Współpracownik Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Autor i projektant wystaw: Sala "Od-nowa" w ramach ekspozycji stałej ME w Krakowie, "Rzecz małopolska - park doświadczeń kulturowych" (Kraków, Tarnów, Bruksela, Warszawa), "Polski etnodizajn w Paryżu" (Paryż), "Nieposkromiona potrzeba frajdy" w ramach Międzynarodowego Biennale Designu w Saint Etienne. Twórca licznych fresków i murali mający w swoim dorobku ponad 30 malowideł wielkoformatowych. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Image: